Więcej kobiet w miejscu pracy jest korzystne nie tylko dla kobiet.
Zwiększenie liczby kobiet w miejscu pracy nie tylko przynosi korzyści kobietom, ale także prowadzi do wielu pozytywnych rezultatów. Pomimo stałego wzrostu stopy zatrudnienia kobiet w Niemczech od lat 90-tych, większość kobiet nadal pracuje w niepełnym wymiarze godzin, a tylko około 35% w pełnym wymiarze godzin, w porównaniu do prawie 70% mężczyzn. Nawet młode kobiety urodzone po 1980 roku wykazują ten wzorzec. Badania Fundacji Bertelsmanna wskazują jednak, że większa liczba kobiet w miejscu pracy może mieć wiele zalet.
Badanie przeprowadzone przez Center for Creative Leadership wykazało, że organizacje z większym odsetkiem kobiet lepiej oceniały satysfakcję z pracy, zaangażowanie organizacyjne, wypalenie zawodowe i zaangażowanie pracowników. Co więcej, większa liczba kobiet w miejscu pracy pozytywnie korelowała z zaangażowaniem i utrzymaniem pracowników. Osoby z organizacji o wysokim odsetku kobiet podawały pozytywną kulturę organizacyjną jako powód pozostania u obecnego pracodawcy, włączając w to przyjemną pracę, pracę, która dobrze współgra z innymi obszarami ich życia oraz możliwość wprowadzania zmian. Te pozytywne wyniki zaobserwowano w odniesieniu do wieku uczestników, branży, wielkości organizacji, poziomu kierownictwa, pochodzenia etnicznego i płci, a w niektórych przypadkach były one nawet silniejsze w przypadku mężczyzn.
Badania sugerują również, że firmy zarządzane przez kadrę kierowniczą zróżnicowaną pod względem płci odnoszą większe sukcesy i mają lepszą pozycję na rynku. Raport firmy McKinsey wskazuje, że gdy w zarządach zasiadają co najmniej trzy kobiety, organizacje osiągają o 41% wyższy zwrot z kapitału i 56% wyższą wydajność operacyjną. Dodatkowo posiadanie co najmniej 30% reprezentacji kobiet w zarządach określane jest jako "masa krytyczna", która pozwala zarówno kobietom, jak i mężczyznom skuteczniej uczestniczyć w procesach decyzyjnych.
Co więcej, kobiety coraz częściej zakładają własne firmy. Według raportu GEM, globalny wskaźnik przedsiębiorczości rośnie szybciej wśród kobiet niż wśród mężczyzn, a 250 milionów kobiet prowadzi już własne firmy. Badanie zlecone przez Visa wykazało, że podstawowymi motywacjami kobiet-przedsiębiorców są: realizowanie pasji, niezależność finansowa i elastyczność.
Wiele faktów przemawia za większą aktywizacją kobiet na rynku pracy. Jako społeczeństwo powinniśmy dostrzec ten potencjał i umożliwić kobietom wykorzystanie ich talentów, które pomagają uczynić wiele firm lepszym miejscem pracy.
źrodła: McKisney, Center for Creative Leadership, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej oraz Zeit Online