Inteligencja emocjonalna: Dlaczego ludzie z niższym IQ zatrudniają tych z wyższym?

Osoby takie jak Albert Einstein, Thomas Newton czy Leonardo da Vinci są dobrze znani ze swojej wysokiej inteligencji i niesamowitych sukcesów w swoich dziedzinach. Co więcej, są uważani za geniuszy. Czy wiesz jednak, że Einstein osiągał fatalne wyniki w szkole i prawie porzucił studia? Jego sytuacja zmieniła się kiedy został zatrudniony jako urzędnik patentowy. Musiał analizował równania matematyczne zawarte w patentach, dzięki czemu odkrył swoje talenty. Reszta to już historia. To pokazuje, że sukces i inteligencja idą w parze, ale nie wtedy, gdy mówimy o świadomości kulturowej.  

Podważenie paradygmatu IQ: 

Koncepcja IQ powstała na początku XX wieku, kiedy psycholog Alfred Binet opracował pierwszy test inteligencji, aby zidentyfikować dzieci wymagające dodatkowego wsparcia edukacyjnego. Od tego czasu testy IQ ewoluowały i mierzą zdolności poznawcze danej osoby, w tym logiczne rozumowanie, rozwiązywanie problemów, pamięć i umiejętności językowe.

Czasami IQ jest błędnie uważane za inteligencję absolutną, co może prowadzić na przykład do szeregu złych decyzji dotyczących zatrudnienia. Co gorsza, niektórzy ludzie utożsamiają IQ z ich wartością jako człowieka. To, czego test IQ nie jest w stanie ocenić, to umiejętności poza poznawcze, takie jak inteligencja emocjonalna. Wbrew powszechnemu przekonaniu inteligencja emocjonalna, a nie IQ, może być decydującym czynnikiem między najlepszym pracownikiem w firmie a każdym innymi.  

"Wiele osób, które są inteligentne, ale brakuje im inteligencji emocjonalnej, pracując dla ludzi, którzy mają niższe IQ niż oni, ale wyróżniają się umiejętnościami inteligencji emocjonalnej" 

 

Znaczenie inteligencji emocjonalnej

Prekursorami inteligencji emocjonalnej są dobrze znani naukowcy, tacy jak Abraham Maslow, który wprowadził ideę siły emocjonalnej lub Howard Gardner, który opracował koncepcję inteligencji wielorakich. Pomimo ich pracy, Daniel Goleman był naukowcem, który wprowadził inteligencję emocjonalną do głównego nurtu dzięki swojej książce zatytułowanej (oczywiście) "Inteligencja emocjonalna". 

Podczas gdy wysoki iloraz inteligencji może stanowić solidną podstawę do poszukiwań intelektualnych, nie gwarantuje sukcesu w życiu lub pracy. "Wiele osób, które są inteligentne, ale brakuje im inteligencji emocjonalnej, pracując dla ludzi, którzy mają niższe IQ niż oni, ale wyróżniają się umiejętnościami inteligencji emocjonalnej" - napisał Goleman.

Liczne badania podkreślają znaczący wpływ inteligencji emocjonalnej w różnych dziedzinach, w tym w miejscu pracy. Sam Goleman przytacza jedno z badań przeprowadzonych na inżynierach oprogramowania, którzy zostali ocenieni przez swoich rówieśników pod kątem sukcesu odniesionego w pracy. Ocena ta była skorelowana ze wskaźnikami IQ i EQ. Niestety, IQ nie korelowało w ogóle z ich postrzeganym sukcesem. Jednak EQ było silnie skorelowane. Powodem tego jest "floor effect". Aby dostać pracę jako inżynier, musisz mieć IQ na poziomie co najmniej 115 (średnia inteligencja wynosi od 70 do 115), aby nawet wykonywać zadania. Dlatego umiejętności inteligencji emocjonalnej stały się czynnkiem wyrózniąjącym. To oznacza, że elementy takie jak wytrwałość, zdolność do zarządzania sobą samym, pozytywne nastawienie, umiejętność wczuwania się w innych ludzi itp. zadecydowały on sukcesie badanych inżynierów.

Ogólnie rzecz biorąc, oznacza to, że osoby o wysokiej inteligencji emocjonalnej wykazują lepsze umiejętności przywódcze, mają lepsze relacje interpersonalne, skutecznie się komunikują i konstruktywnie radzą sobie z konfliktami. Wykazują również większą odporność, zdolność adaptacji i empatię, co prowadzi do większej satysfakcji z pracy i ogólnego sukcesu.

 

Cecha czy zdolność? Rozwijanie inteligencji emocjonalnej

Mając na uwadze szereg korzyści, jakie zapewnia nam inteligencja emocjonalna, należy postawić pytanie czy EI to wytwór natury czy też wychowania. Czy inteligencja emocjonalna jest cechą wrodzoną, czy raczej umiejętnością, którą możemy rozwijać? Ze względu na ograniczenia badawcze i potencjalne uprzedzenia zawarte wśród badanych (polityka korporacyjna, pracownicy niechcący urazić swoich przełożonych, brak samoświadomości itp.) nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Jeśli EI jest umiejętnością, możemy ją ćwiczyć jak mięsień. Jeśli jednak EI jest częścią naszej osobowości, zmiana wymagałaby zmiany postrzegania samego siebie. 

Biorąc to wszystko pod uwagę, zachęcamy Cię niemniej jednak do ćwiczenia swojej emocjonalnej inteligencji za pomocą pięciu filarów inteligencji emocjonalnej Golemana. 

 

  1. Samoświadomość: Zwracaj uwagę na swoje emocje, myśli i reakcje. Zastanów się, w jaki sposób wpływają one na twoje zachowanie i podejmowanie decyzji.
  1. Samoregulacja: Ćwicz zarządzanie swoimi emocjami w trudnych sytuacjach. Rozwijaj techniki, takie jak głębokie oddychanie, uważność i szukanie konstruktywnych sposobów radzenia sobie ze stresem.
  1. Empatia: Staraj się zrozumieć emocje i perspektywy innych osób. Aktywnie słuchaj i doceniaj ich uczucia, aby budować silniejsze więzi.
  1. Zarządzanie relacjami: Rozwijaj skuteczne umiejętności komunikacyjne, ćwicz aktywne słuchanie i wspieraj pozytywne relacje oparte na zaufaniu i szacunku.
  1. Ciągłe uczenie się: Angażuj się w działania, które promują rozwój osobisty, takie jak czytanie książek na temat inteligencji emocjonalnej, uczestnictwo w warsztatach lub szukanie informacji zwrotnych od innych.

Wreszcie, aby zamknąć pętlę koncepcji Golemana, musisz mieć poczucie własnej skuteczności. Zdolność do uwierzenia w siebie i w to, że jesteś w stanie się zmienić. Życzymy Ci samych sukcesów oraz wytrwałości na Twojej drodze do inteligencji emocjonalnej.

 

 

żródło: " Why do high IQ people stagnate in their careers? Emotional intelligence" - Big Think

źródło: "Hochbegabt? Sagt der IQ-Wert wirklich etwas über die Intelligenz aus?" - Die Welt

Nasze oferty dla Ciebie

Nie zaciekawiły Cię nasze propozycje? Mamy też inne w zanadrzu.

Sprawdź wszystkie oferty